Praktisk info

Praktiske oplysninger ved bestilling af rejsen

De praktiske oplysninger på hjemmesiden, er begrænset til de informationer, der kan være relevant for at beslutte sig for en rejse. Når du har bestilt rejsen, vil du modtage mere materiale med gode råd og vejledninger.

Almindelige rejsebetingelser og betaling

Se vores Almindelige rejsebetingelser og muligheder for betaling

PAS OG VISUM

Pas skal medbringes og fremvises på rejsen. Alle rejsende (også børn og spædbørn) skal være i besiddelse af et gyldigt pas af den type, som har laminerede datasider og magnetstribe, der kan aflæses. Vær opmærksom på, at passet skal være gyldigt mindst 6 måneder efter forventet hjemkomst. Såfremt jeres pas skal fornyes, er det vigtigt, at pasoplysninger til krydstogtskibet og Stjernegaard Rejser opdateres.

Visum er påkrævet ved indrejse i Australien. I forbindelse med vores rundrejse med dansk rejseleder arrangerer Stjernegaard Rejser visum til Australien til alle deltagere.

Bemærk, at per 1. oktober 2019 kræves der ETA-indrejsetilladelse for danske statsborgere til New Zealand – se nedenstående information!

VED REJSER TIL ELLER VIA NEW ZEALAND

Fra den 1. oktober 2019 kræves en godkendt indrejsetilladelse for rejser til New Zealand, kaldet ETA (Electronic Travel Authority). Dette gælder for alle medborgere (undtaget australske), og det gælder også for krydstogtsgæster – også hvis man blot har en mellemlanding.

Du kan søge om ETA-indrejsetilladelsen på den officielle side her:  ETA-ansøgningen vil først være tilgængelig fra 01. juli 2019 – hvorfor vi på nuværende tidspunkt ikke kan oplyse link til den officielle hjemmeside.

Ansøgningen er obligatorisk og foregår elektronisk på samme måde, som man ansøger om ESTA online til USA, og det vil desuden være muligt at ansøge via en app til en lavere afgift.

Der opkræves et samlet gebyr på 47 NZD pr. ETA-ansøgning (eller i alt NZD 44 via app).

ETA-afgiften udgør NZD 12 pr. person (NZD 9 via app) og dertil kommer en ny afgift: International Visitor Conservation and Tourism Levy (IVL) som udgør NZD 35 pr. person.

For ikke at skulle betale overpris for ansøgningen via andre agenter er det vigtigt at anvende ovennævnte officielle hjemmeside og at man ikke søger ETA-hjemmesider via Google eller lignende.

Det er den rejsendes eget ansvar at opnå samt betale ETA-godkendelsen.

Indrejsetilladelsen giver automatisk tre måneders opholdstil­ladelse ved indrejsen. Alle besøgende, også børn og spædbørn, skal være i besiddelse af pas af den type, som har laminerede datasider og magnet­stribe, der kan aflæses.

Man skal søge ETA senest 72 timer før afrejse. Vi anbefaler, at I gør det snarest efter, at rejsen er arrangeret.

Der kan ikke benyttes Æ, Ø eller Å i ansøgningsfelterne – brug i stedet ae, oe eller aa.

ETA-ansøgningen er gyldig i 2 år (medmindre dit pas udløber i denne periode – så skal ETA fornyes).

Print jeres ETA-godkendelse og medbring den i jeres håndbagage på rejsen, da I kan blive bedt om at fremvise dokumentet i paskontrollen og på skibet.

Ansvarlig rejseform

Det ligger os meget på sinde at involvere os, og gøre hvad vi kan for at vise stor respekt for de lande og de kulturer, vi rejser til. Det gør vores rejser mere interessante, og betyder at vi også er velkomne næste gang.

Som rejsende kan du gøre en stor forskel ved at være opmærksom. Små ting som fx at respektere de enkelte landes skikke og helligdomme, spørge pænt inden man blot tager et billede af en person, aldrig kaste affald fra sig hverken i naturen eller i byen selvom der måske er beskidt i forvejen og i det hele taget være åben og imødekommende og behandle dine værter som ligeværdige.

Vi gør vores ture interessante ved at komme ind bag facaden, men vi overtræder ikke grænsen.
Hvis man udviser respekt for det samfund og de personer man besøger, kommer man i dialog og bliver mødt med venlighed og smil. Rejsen bliver meget mere spændende og berigende.

Akut assistance

I Stjernegaard Rejsers åbningstider: +45 4526 0000
Åbningstider: Mandag - fredag 9:00 - 17:00 (torsdag 10:00 - 18:00)
Nødtelefon udenfor vores åbningstider: +45 5199 0059

Gouda Rejseforsikring
Salgsafdeling +45 7025 6060 
Alarmcentral + 45 3315 6060

Forsikringer

Stjernegaard Rejser har valgt at samarbejde med Gouda Rejseforsikring, som har et bredt udbud af forsikringstyper, der passer til de flestes behov.

Der findes billigere rejseforsikringer end Gouda, men vores erfaring er, at de sidste penge er givet godt ud. Gouda har nemlig specialiseret sig i rejseforsikringer og dækningerne er bedre end de fleste andre rejseforsikringer. Når skaden opstår, har Gouda sin styrke med deres mange års erfaring, service, lokale samarbejdspartnere og ikke mindst deres velfungerende alarmcentral.

Se Goudas dækninger sammenlignet med andre forsikringer her

Rabat ved køb igennem Stjernegaard Rejser

I kan med fordel købe rejseforsikring og afbestillingsforsikring samlet til følgende reducerede priser hos Stjernegaard:

  • Gouda årsrejseforsikring inkl. sygeafbestillingsforsikring kr. 995 per person
  • Over 70 år - tillæg på kr. 320.
  • Tillæg for bagage kr. 210.
  • Gouda sygeafbestillingsforsikring uden køb af Gouda årsrejseforsikring - 6% af rejsens pris.

Ring og tal med en af vores rejsekonsulenter om priser og muligheder på 4526 0000. 

Vaccination og helbred

Vi anbefaler altid at man kontakter egen læge for personlige forhold og undersøger de seneste generelle vejledninger, f.eks hos en af nedennævnte vaccinationsklinikker. Mod forevisning af Stjernegaard Rejser ordrebekræftelse, ydes der 10% rabat:

Rejseklinikken
Ordrupvej 60, 4.sal
2920 Charlottenlund
Telefon: 39 63 01 15
www.rejseklinikken.dk
(10% pånær japansk hjernehindebetændelsesvaccine)

Odense Lægeklinik
Skibhusvej 52B
5000 Odense C
Telefon: 66 14 90 00
www.vaccinationer.dk

Medicinsk Speciallægeklinik
Jens Baggesens Vej 90 B
8200 Århus N
Telefon: 86 75 29 09
www.mslk.dk
(10% pånær japansk hjernehindebetændelsesvaccine)

Rejsevaccination på apoteket
Rejsevaccination på apoteket tilbyder Stjernegaards gæster 10% i rabat på alle vaccinationer. Apoteker i bl.a. følgende byer foretager vaccination: København, Frederiksberg, Aarhus, Aalborg, Kongens Lyngby, Horsens, Herning, Glostrup og Roskilde.  Se den komplette liste på www.sikkervaccination.dk

Praktisk information om skibet

Hvordan er kahytterne?

Der er forskellige kahytskategorier fra pæne, rumme­lige, indvendige kahytter til pragtfulde kahytter med balkon. Fælles for alle er, at de naturligvis har eget bad og toilet og rimelig skabs- og siddeplads samt to enkeltsenge eller en dobbeltseng.

Kahyt med balkon: Stor udvendig kahyt med egen privat balkon. Kahyt­terne har stort vindue og to enkeltsenge eller en dobbeltseng.

Kahyt med vindue: Kahytterne er udstyret med vindue og har to enkeltsenge eller en dobbeltseng. Visse kahytter har begrænset havudsigt som følge af redningsbåde.

Indvendig kahyt: Indvendige kahytter er oftest beliggende på de nedre dæk. Kahytterne har to enkeltsenge eller en dobbeltseng.

Transport til og fra skibet

Transport med bus fra lufthavnen kan bestilles hjem­mefra, og transport fra skibet til lufthavn, når du skal hjem igen, kan bestilles på skibet. Hvis man har et sent fly på hjemrejsedagen, arrangeres der altid en udflugt, man kan tage med på - dette bestilles også på skibet. 

Aldersgrænse på krydstogt?

Personer under 21 år skal rejse i følge med forældre eller voksne over 21 år. Man skal være minimum 18 år for at købe alkohol eller spille i kasinoet. Bemærk at spædbørn skal være fyldt 6 måneder på afsejlings­datoen for at kunne sejle med rederiet. Det er ikke tilladt at rejse med rederiet, hvis man er i 24. graviditetsuge eller længere henne i graviditeten.

Handicappede

Hvis du er bevægelseshæmmet, bør dette oplyses i forbindelse med bestillingen. En del skibe har handi­captilpassede kahytter med bredere døre og uden dørtærskler. Vi tager dog forbehold for, at sådanne kahytter ikke altid følger dansk standard for handicap­tilpasning. Vi vil også pointere, at det for bevægelseshæmmede gæster ofte er svært at arrangere velegnet landstigningsservice, når skibets transportbåde benyttes. Stjernegaard Rejser informerer de pågældende rederier, men påtager sig i øvrigt intet ansvar for, at ønskerne opfyldes.

Ændret rejserute

Rederiet kan når som helst foretage ændringer i skibets sejlrute og ændringen kan også gælde allerede bookede rejser. Desuden kan uforudsete hændelser medføre, at skibet undtagelsesvis må afvige fra den oprindelige rute. Dette kan medføre ændrede havnestop og/eller tider.

Spisning ombord

I hovedrestauranten har man et fast bord på et fast tidspunkt - man kan vælge mellem kl. 18:00 eller 20:30. Der er også mulighed for at vælge tiden "My time", der betyder, at man taler med personalet, når man kommer ombord, om den tid man nu kunne ønske at spise på - dette skal bestilles hjemmefra. På de fleste skibe er der flere restauranter, blandt andet en buffetrestaurant, der er åben fra kl. ca. 06:30 til 21:30. Der er desuden flere mindre, bedre restauranter, hvor man skal bestille bord og betale et servicegebyr, som ligger mellem 5 & 40 USD.

Drikkevarer om bord

Isvand, kaffe og te i forbindelse med måltiderne er inkluderet, yderligere drikkevarer skal man betale for. En flaske vin koster fra cirka 25 USD og opefter, øl (flaske eller fad) koster cirka 4 USD, og spiritus koster typisk 5 USD og opefter per drink. Sodavand og mineralvand koster cirka 3-5 USD per flaske. Det kan være en fordel at købe en "vinpakke" og "sodavands-kort". Der lægges automatisk 15% i drikkepenge oven i drikkevarernes pris.

Drikkepenge

Drikkepenge til jeres personlige steward og personlige tjener i hovedrestauranten er inkluderet i prisen, og I vil modtage en voucher til dem hver på kahytten dagen før, I tjekker ud fra skibet - hvis ikke kan de hentes i receptionen. I skal blot ligge disse vouchers i konvolutterne til drikkepenge, som I finder i kahyt­terne. På denne måde kan I overrække drikkepengene personligt. Derudover anbefales det at give drik­kepenge til dragerne på havnekajen, til personalet, der servicerer dig i kahytten (hvis du bestiller room­service), eller hvis du har fået hjælp af conciergen om bord. Der påregnes automatisk 15% i drikkepenge ved køb i skønhedssalonen eller barerne.

Børn om bord

Børn er velkomne om bord på krydstogtskibene. Der vil være børneprogram til rådighed for alle børn mellem 3 og 17 år med særlige aktiviteter, og skibene har veluddannet personale til at lege og holde øje med børnene. Det er desuden muligt at få sine børn passet af en babysitter for et beskedent beløb om aftenen, men her skal I være opmærksom på, at det vil være engelsktalende personale. Der er flere poolområder, men enkelte swimmingpools er ikke tilladt for børn. For at benytte swimmingpoolen skal børnene være renlige, bortset fra på de allerstørste, familievenlige skibe (Royal Caribbean) - her må de gerne bade iført badebleer.

Ekstraomkostninger om bord

Drikkevarer, eventuelle udflugter i land og andet personligt forbrug som fx skønhedspleje, vask og rens af tøj samt telefonsamtaler osv. er ikke inkluderet i prisen. 

Betaling om bord

På krydstogtets første dag opretter man en "onboard credit"-konto, som giver mulighed for at kvittere for alt, der købes om bord. Det anbefales at oprette kon­toen med et kreditkort, men man kan også benytte rejsechecks eller kontanter. American Express, Visa og Mastercard/Eurocard accepteres som betalingskort. Vælger man at oprette kontoen med kontanter eller rejsechecks (personlige checks modtages ikke), skal der betales et depositum på min. 200 USD per gang.

På krydstogtets sidste dag får man udleveret en opgørelse over alle køb. Er kontoen oprettet med kreditkort, og har man ingen indvendinger til opgørelsen, bliver beløbet automatisk trukket på kortet. Ønsker man at betale af på sin regning med kontanter kan dette gøres i receptionen om bord.

Toldfri regler

Toldreglerne ved ankomst til Danmark varierer alt efter hvilken destination man kommer fra og eventuelt mellemlandinger - vi anbefaler at I altid holder jer opdateret med reglerne på SKAT´s hjemmeside - www.skat.dk