Corona FAQ - original
Coronakrisen - ofte stillede spørgsmål
Her kan du finde svar på de spørgsmål, som vi oftest får stillet i forbindelse med coronakrisen. Finder du ikke de spørgsmål og svar, som du søger, så ring endelig til os på 45 26 00 00. Vi har åbent på telefonerne mandag til fredag fra kl. 10.00 til kl. 17.00.
Dækker min rejseforsikring, hvis jeg bestiller nu?
Hvis du bestiller en rejse hos os, som efterfølgende bliver aflyst på grund af Udenrigsministeriets rejsevejledning i forbindelse med coronakrisen, så får du alle dine penge tilbage ca. 14 dage før afrejse. Du får derfor ikke brug for dækning hos din rejseforsikring.
Hvis du bestiller en rejse, mens Udenrigsministeriet fraråder rejser til dit rejsemål, og denne rejsevejledning er ophævet, når du skal afsted: Har du købt en Gouda Rejseforsikring gennem Stjernegaard, så er du dækket som normalt, både mht. afbestilling og hvis du skulle blive syg på rejsen. Nogle forsikringsselskaber dækker ikke, hvis du køber en rejse, mens Udenrigsministeriet fraråder rejser til destinationen, selvom rejserestriktionerne bliver ophævet, inden du skal afsted. Derfor skal du tjekke din rejseforsikring grundigt på dette område. Du kan også blot købe en Gouda Rejseforsikring gennem Stjernegaard, så er der ingen tvivl om, at du er dækket.
Kommer priserne til at stige eller falde, hvis jeg venter med at bestille?
Det er vanskeligt at sige, hvad der sker med priserne i fremtiden. Vi tror ikke at hotelpriserne vil stige de næste 12 måneder, men det er usikkert, hvad der kommer til at ske med flypriserne. Vi kunne godt forestille os, at flyselskaberne er forsigtige med at sætte for meget kapacitet ind, og at det kan resultere i stigendende priser, men vi ved det ikke.
Hvis du køber en rundrejse med dansk rejseleder, giver vi dig prisgaranti – forstået på den måde, at hvis prisen på rejsen skulle falde, efter at du har købt den, så får du den naturligvis til den nye, lavere pris. Skulle det omvendte være tilfældet – hvis f.eks. flypriserne skulle stige, efter at du har købt, får du naturligvis ikke en ekstraregning fra os.
Hvis du køber en individuel/skræddersyet rejse, så vil du aldrig komme til at betale mere end den bekræftede pris, du har fået af os ved bestilling.
Er det en god ide at få bestilt rejser til 2021 nu?
Ja – er det korte svar – det er rart at have noget at glæde sig til. Skulle din rejse blive aflyst på et senere tidspunkt på grund af coronakrisen, får du alle dine penge tilbage – ikke kun en voucher til brug ved senere rejser. Herudover forventer vi ekstra travlhed i 2021, fordi vi allerede har flyttet mange sommerrejser fra 2020 til 2021 – dermed bliver der formentligt hurtigere udsolgt på de mest populære destinationer.
Når du køber en pakkerejse gennem et rejsebureau, som er medlem af Rejsegarantifonden, får du alle dine penge tilbage, hvis rejsen ikke kan gennemføres – dette gælder både for rundrejser med dansk rejseleder og for individuelle rejser. Herudover tilbyder Stjernegaard gratis annullering op til 65 dage før din afrejse, uanset årsagen til at du ikke ønsker at rejse. For individuelle/skræddersyede rejser kan der være ganske få rejser, hvor denne annulleringsret ikke gælder, men så finder vi en anden rejse, der passer til dine drømme.
Kan jeg være sikker på, at Stjernegaard har samme høje kvalitet på rejserne i 2021?
Ja – det kan du! Vi slækker ikke på vores høje krav til kvalitet og indhold på vores rejser. Vi er en solid virksomhed, der lever af tilfredse kunder og tænker langsigtet. Det gør vi bestemt også nu.
Hvornår er det igen sikkert at bestille en rejse?
Det er sikkert at bestille en rejse nu, fordi dine penge altid er sikret, når du køber en pakkerejse gennem et rejsebureau, som er medlem af Rejsegarantifonden.
Med hensyn til sikkerhed på rejsen, så anbefaler vi kraftigt, at du følger Udenrigsministeriets rejsevejledninger. Stjernegaard følger altid disse rejsevejledninger, og hvis du har købt en rejse til et land, hvortil rejser efterfølgende frarådes, så får du alle dine penge tilbage.
Hvor meget skal jeg betale i depositum og kan jeg få pengene tilbage, hvis rejsen aflyses?
Når du bestiller en rejse, skal du betale et depositum på 20% af rejsens pris. Restbeløbet skal betales senest 61 dage før afrejsedatoen. Hvis rejsen efterfølgende aflyses, får du alle dine penge retur ca. 14 før den planlagte afrejse.
Hvorfor skal jeg bestille min rejse nu og ikke vente, til verden åbner helt igen?
Frem til 31.juli 2020 giver vi dig ret til at annullere en rejse, uanset årsagen, frem til 65 dage før afrejse. Dette gælder for alle vores rundrejser med dansk rejseleder, alle vores rejser i Mageløse oplevelser-konceptet og stort set alle individuelle/skræddersyede rejser. Derfor kan du få en rejse i kalenderen nu og nyde godt af forventningens glæde – helt uden risiko.
Kan jeg komme på sommerferie i år?
Det ser lidt sort ud, må vi indrømme. Udenrigsministeriet fraråder alle ikke-nødvendige rejser til hele verden, bortset fra Norge, Island og Tyskland, og vi tilbyder desværre ikke rejser til disse destinationer.
Hvad sker der, hvis jeg bestiller en rejse og Stjernegaard Rejser går konkurs?
Stjernegaard Rejser går ikke konkurs. Vi er en del af Aller Leisure gruppen, som er en af de absolut stærkeste og mest velkonsoliderede virksomheder i rejsebranchen. Det betyder, at vi kan leve op til vores egne høje krav til kvalitet, service og etik selv i denne alvorlige coronakrise. I den teoretiske situation, at Stjernegaard skulle gå konkurs, så er dine penge 100% sikret og vil blive udbetalt af Rejsegarantifonden.