norge - Svalbard_isboern_01
Svalbard - Rejse til Svalbard

Dagsprogram

5 dage fra 13.995 kr.
Dag 1

Danmark – Svalbard

Vi flyver fra Danmark tidligt om morgenen med et hurtigt skift i Oslo, inden vi er fremme på Svalbard over middag. Efter ankomst kører vi en kort tur til vores hotel i Longyearbyen, hvor vi tjekker ind for de næste fire nætter.

Longyearbyen, som bliver vores base under hele rejsen, ligger på breddegrad 78°13’N svarende til det nordlige Grønland – eller 1.300 kilometer syd for Nordpolen. Et barsk arktisk klima hvor naturen hersker og sætter præmissen for det liv, der leves langt ude i vildmarken såvel som i hovedbyen med ca. 2.100 indbyggere. Trods det sparsomme befolkningstal har byen sit eget universitetscenter samt lufthavn, kirke, satellitstation, lokalstyre og flere gode spisesteder, og så er Longyearbyen faktisk også lidt af en metropol. Blandt indbyggerne finder vi nemlig repræsentanter fra næsten 40 forskellige nationaliteter, hvoraf nogle studerer i byen, mens andre forsker eller arbejder her.

Selv om vi ankommer til hotellet først på eftermiddagen, er det ikke utænkeligt, at vi allerede her kan få de første glimt af nordlyset. På denne tid af året er der mørkt døgnet rundt, men på en klar dag er det ikke utænkeligt, at vi for en kort stund midt på dagen oplever en form for tusmørke med et blåligt skær, hvor vi kan skimte en ganske svag silhuet af en bjergtop. Som udgangspunkt må vi dog forvente, at her er bælgravende mørkt, blot oplyst af nordlysets sporadiske dans hen over himlen.

Vi har resten af eftermiddagen til at finde os til rette, se os lidt omkring i nærområdet og holde øje med nordlyset. Om aftenen spiser vi middag sammen på hotellet.

Ring eller skriv til os

norge - Longyearbyen_09
norge - Longyearbyen_08
norge - Svalbard_01
Vi indkvarteres i Longyearbyen for alle fire nætter.
Dag 2

Byvandring i Longyearbyen og vildmarksaften på Camp Barentz

Trods udsigten til isfjorden og fjeldene, der er iklædt et tykt tæppe af sne, er Longyearbyen ikke i sig selv en skønhed af en by men nærmere det, man kunne betegne som en arktisk udpost. Og faktisk er det lige præcis det, der gør den ganske særlig og charmerende på sin helt egen måde.

Vi starter dagen med en byvandring gennem den lille by i selskab med en lokalguide og rejselederen. Her hører vi den spændende historie om islændingene, der berettede om Svalbard allerede i 1194, om den hollandske søfarer, Willem Barentz, som opdagede øerne 400 år senere og ikke mindst om amerikaneren John Munro Longyear, der grundlagde byen af selvsamme navn i 1906.

Vi kommer forbi flere lokale kulminer, byens kirke, forskningscentret og den globale frøbank, der er bygget ind i fjeldsiden. Denne er én af i alt 14 frøbanker i verden, der har til formål at opbevare frø fra verdens vigtige afgrøder. I tilfælde af atomkrig, plantedød, klimaforandringer og andre menneske- eller naturskabte katastrofer skal disse frøbanker sikre, at der stadig er adgang til helt centrale sorter, så både mennesker og dyr kan overleve eventuelle katastrofer.

Undervejs fornemmer vi livet i byen og hører om hverdagen, der fungerer lidt anderledes på disse kanter. Eksempelvis er det et krav at unge, der kommer til byen for at studere, skal lære at skyde som en ganske naturlig sikkerhedsforanstaltning. I den mere uskyldige boldgade er det kutyme og et levn fra minearbejderne, der ofte slæbte for meget kulstøv med sig, at man tager skoene af, når man går ind på en restaurant eller et hotel. Ikke mindst er de lokale underlagt årstidernes forunderlige kontraster med midnatssol og polarnætter, som langt hen ad vejen sætter dagsordenen.

Om aftenen skal vi ud på et rigtigt eventyr, når vi kører ud i vildmarken, hvor der venter en hel særlig aften med rensdyrgryde, foredrag og nordlys på Camp Barentz. Vi kører dertil i bus og bliver fulgt det sidste stykke vej til fods af værter fra campen, der er bevæbnede i tilfælde af, at der skulle dukke ubudte isbjørne op. Det kan være lidt af et kulturchok, men det er sådan det er på Svalbard.

Selv om de fleste af øernes ca. 3.000 isbjørne bor i de mere afsidesliggende områder, er det ikke usandsynligt, at vi får et glimt af disse, men det kan ikke forventes. Noget større er chancen for at se rensdyr og sneræve, men som det er tilfældet med de fleste ting her på Svalbard, er det også i dette tilfælde naturen, der har magten over, hvad vi ser.

Camp Barentz er en tro kopi af Willem Barentz’ oprindelige bjælkehytte, og selv om campen kun ligger 10 kilometer fra byen, føler vi os hurtigt hensat til en helt anden virkelighed og tid. Det knitrer fra pejsen og der er simrende rensdyrgryde på menuen. Alt imens vi nyder maden i flammernes skær, fortæller vores vært historier om svundne tider, det mystiske nordlys og livet i den rå, arktiske vildmark, der på en og samme tid er nådesløs og forunderlig. Når bunden er lagt, får vi serveret dessert og bålkaffe, som det hører sig til på Svalbard, inden vi igen går ud i polarnattens mulm og mørke, hvor nordlyset har særdeles gode vilkår. Bemærk, at foredraget foregår på engelsk.

Efter en forunderlig autentisk aften i vildmarken følger vores værter os sikkert til bussen, som kører os tilbage til hotellet.

norge - Svalbard_sneræv_01
norge - Barentz_01
norge - Camp Barentz svalbard_01_1
norge - Longyearbyen_frøbank_01
norge - Longyearbyen_10
norge - Svalbard_rensdyr_02
På Camp Barentz får vi fortællingen om livet på Svalbard og menneskets dans med naturens luner.
Dag 3

Nordlyssafari med hundeslæde

Første del af dagen er til fri disposition. Måske man vælger at slappe af i hotellets jacuzzi eller sauna – måske man vil ud at opleve lidt på egen hånd, inden der venter os en af rejsens allerstørste oplevelser om eftermiddagen.

Dagens eventyr er på en og samme tid jordnært og uhåndgribeligt, når vi skal jage nordlyset, alt imens vi glider hen over den knirkende is med en flok ivrige hunde foran os. Iført varme frakker, handsker og huer tager vi plads på hundeslæden, som vi også selv får lov til at styre, naturligvis under kyndig vejledning af vores lokale guide, der kører forrest og viser vejen. Turen tager os gennem en iskold natur, der både forekommer barsk og fredfyldt. Vi glider gennem landskabet og kan svagt ane de sneklædte fjelde, der lyses op af stjerner og nordlysets forunderlige farvespil, og selv om det er mørkt, fornemmer vi en særlig nærkontakt med landskabet og naturen.

Det er herude i naturen – langt væk fra byens lys – vi har de allerbedste betingelser for at se nordlys. Et fænomen der udspiller sig i 100 kilometers højde i sammenstødet mellem solens elektrisk ladede partikler, molekyler og atomer. Faktisk udspiller lysshowet sig hele året rundt, men det er kun i vinterperioden, nattehimlen er tilstrækkelig mørk til at farvespillet kan ses. Derfor er det også helt bevidst, at vi rejser lige netop i disse dage, hvor månen er ny og dermed ikke overstråler nordlyset.

Nordlyset er flygtigt og uforudsigeligt og gennem historien har mennesket i de arktiske egne forsøgt at skabe mening med fænomenet på mange måder. I nogle kulturer så man traditionelt nordlyset som et varsel eller en hilsen fra de afdøde, mens de norske vikinger bl.a. har ment, at nordlyset måtte være broen til Bifrost.

Efter fire skønne timer i den mørklagte natur med de blågrønne nuancer dansende på nattehimlens lærred vender vi tilbage til hotellet, hvor vi kan se frem til en god 3-retters middag på Restaurant Nansen.

norge - nordlys_svalbard_01
norge - Svalbaard_hundeslaede_01
Med hundene spændt for slæden jagter vi nordlyset. Vi får lov til selv at styre slæden, under kyndig vejledning af en lokal slædefører.
Dag 4

Svalbard Museum og besøg i en nedlagt kulmine

Vi starter dagen på Svalbard Museum. Et tværvidenskabeligt polarmuseum, der fortæller historien om ø-gruppen, befolkningen, naturen og dyrelivet. Her får vi en lidt dybere forståelse for den natur, vi allerede har oplevet og de vilkår, der gør sig gældende på disse kanter. Livet på Svalbard kan synes simpelt, men naturens luner har gennem alle tider stillet krav til befolkningen, som har måttet tilpasse sig og navigere i de helt særlige forhold, hvor naturen i høj grad har magten.

Efter et besøg på museet skal vi besøge en nedlagt kulmine. Kulindustrien har haft en enorm stor betydning for Svalbard, og det var også mulighederne for kulminedrift, der i sin tid drev John Munroe Longyear til øerne. Minen vi skal besøge, Gruve 3, lukkede ned i 1996 og har siden fungeret som museum, hvor udstyr og maskineri stadig er intakt og kan ses i minen. På turen rundt i minen får vi historien om de barske forhold, som kulminearbejderne arbejdede under, og vi fornemmer hurtigt hvordan mørket, den tunge luft og de snævre rum har skabt nogle særlige rammer for arbejdsdagen, visse steder med en loftshøjde på bare 60-90 cm. Har man lyst, er der også mulighed for at iklæde sig minehabitten med overalls, hjelm og pandelygte og gå en tur ind i minens mørke gange.

Dagen afsluttes endnu engang med en god 3-retters middag på hotellet og godt selskab på hotellets Restaurant Nansen.

norge - svalbard museum_01
norge - Longyearbyen_02
norge - Gruve 3_03
norge - svalbard museum_02
Vi går under jorden i Gruve 3, hvor vi oplever de trænge kår, minearbejderne har arbejdet under.
Dag 5

Svalbard – Danmark

Vi står op, spiser morgenmad og pakker kufferten, hvorefter vi kører mod lufthavnen. Herfra flyver vi til Danmark via Oslo og lander først på aftenen.

Ring eller skriv til os

happy.svg

90% af vores gæster vil klart anbefale Stjernegaard

trust

"Fremragende" 4,8 af 5 (1.480 anmeldelser)